12 Ekim 2020

Mineral Nedir? Mineralli Su Ne İşe Yarar?

Mineral nedir sorusuna şu şekilde yanıt verebiliriz; mineraller vücudumuzun üretemediği ancak yiyecek ve içecekler sayesinde dışarıdan aldığımız inorganik maddelerdir. Doğada bolca mineral çeşidi bulunmaktadır. Ayrıca sağlıklı ve dengeli bir vücut için minerallerin işlevi oldukça fazladır.

Tıpkı vitamin eksikliği gibi, mineral eksikliği de vücudumuzda sağlık sorunlarına yol açar. Örnek vermek gerekirse, mineral eksikliğinde başta halsizlik olmak üzere, vücut fonksiyonlarında çeşitli bozukluklar baş gösterebilir. Sağlığımızın en büyük destekçilerinden biri olan mineraller ne işe yarar, sudaki mineraller nedir, mineralli su ne işe yarar gibi konulara bu yazımızda beraber değineceğiz. Gelin ilk olarak, mineraller ne işe yarar konusundan başlayalım.

Mineral Nedir?

Mineral tanımı yapabilmek için beş özelliği barındırması gereklidir. Bu özellikler şunlardır

  • Madde kendiliğinden oluşmuş olmalıdır.
  • İnorganik olmalıdır.
  • Dizili bir iç yapısı olmalıdır.

Mineralleri mineral yapan en büyük özellik doğada kendiliğinden oluşmuş olmalarıdır. Bir diğeri dizili bir iç yapı olması ise minerallerin atomlarının sistematik bir örüntüye sahip olduğu anlamına gelir.

Mineraller Ne İşe Yarar?

kuruyemişler ve taze yabanmersini ile taze fesleğen yaprakları

Mineral nedir bunu öğrendik, vücudumuzun mineralleri kendisi üretemediğini ve mutlaka dışarıdan alması gerektiğini söyledik. Peki dışarıdan alınan bu minerallerin işlevlerini yerine getirebilmek için vitaminlere de ihtiyaç duyduğunu biliyor muydunuz? Bu sebeple, vücudumuzun sağlıklı bir şekilde çalışabilmesi için mineral ve vitamin açısından dengeli beslenmeliyiz. Dengeli gıda alımında mineraller ne işe yarar diyecek olursak, mineraller şu gibi vücut fonksiyonlarının gerçekleşmesine yardımcı olur:

  • Hücre yapısının korunması
  • Cilt yapısının korunması
  • Su dengesinin korunması
  • Vitamin emilimine yardımcı olması
  • Vücut gelişimi
  • Kemik gelişimi
  • Hormon dengesi
  • Kalp sağlığı

Bu saydığımız faydalarının yanı sıra demir, bakır, magnezyum, fosfor, çinko, selenyum, kalsiyum, sodyum, iyot gibi çokça bilinen mineraller aynı zamanda vücudumuzun temelini oluşturur.

Mineraller Hangi Besinlerde Bulunur?

Mineral nedir, artık biliyorsunuz. Peki vücudumuzun ihtiyaç duyduğu mineraller nerede bulunur? Mineraller doğada genellikle katı halde bulunurlar. Ancak yediğimiz besinler ve içtiğimiz bazı içeceklerin içerisinde de mineral bulunur. Mineral bakımından zengin olan bu yiyecek ve içecekler sayesinde vücudumuz bütün fonksiyonlarını dengeli bir şekilde yerine getirir.

Vücudumuzdaki organizmalar, vitaminlere ve minerallere, karbonhidrat, yağlar ve proteinlere duyduğu kadar ihtiyaç duymazlar. Bu sebepten vitamin ve mineraller mikro besinler olarak adlandırılır. Vücudumuzda doğrudan bir enerji kaynağı olarak görev almazlar ancak enerji üretmemizi sağlayan birçok organizmayı düzenlemede önemli rol oynarlar.

Mineraller iki gruba ayrılırlar. Makro mineraller, vücudumuzun günlük gereksinimi 250 mg’ın üzerinde olduğu minerallerdir. Makro mineraller; kalsiyum, magnezyum, fosfor, potasyum, sodyum ve klor elektrolitleridir.

bol mineral içeren besinler

Bir diğer grup ise günlük gereksinimimizin 20 mg’ın altında olduğu eser minerallerdir. Bunlar klor, bakır, iyot, demir, flor, selenyum, çinko, manganez ve molibdendir.

Günlük mineral ihtiyacına geçmeden önce şunu belitmekte fayda var ki minerallerin günlük gereksinim miktarı yaş ve cinsiyet grubuna göre değişiklik göstermektedir. Bu yüzden günlük mineral ihtiyacınıza yaş ve cinsiyet grubunuza göre bakmalısınız. Daha sonra hangi besinlerde ne tür ve ne kadar mineral olduğunu öğrenip buna göre günlük mineral gereksiniminizi sağlıklı bir şekilde tamamlayabilirsiniz.

Bazı minerallerin günlük ihtiyacı ve bazı besinlerdeki miktarı:

Kalsiyum

peynir ve süt ürünleri

Vücutta birden fazla görevi olan kalsiyum için yetişkin bir bireyin günlük ihtiyacı 1000 mg’dır. Kalsiyum ihtiyacı çocuklarda 800 mg, adölesan çağında 1300 mg’dır. Gebe ve emzikli kadınlarda ise 1300 mg’dır.

Bazı besinlerdeki kalsiyum miktarı

Peynir……………………………..633,3 mg

Yoğurt……………………………..345 mg

Süt…………………………………125 mg

Hazır su……………………………1,5 mg

Fosfor

kaşıklarda bakliyat ve kuruyemişler var

24 yaş ve üzeri bireylerin günlük fosfor ihtiyacı 800 mg’dır. 11-24 yaş arası için 1200 mg ve 1-0 yaş arası çocuklarda 800 mg dır.

Bazı besinlerdeki fosfor miktarı

Kabak çekirdek…………………1144 mg

Kuru fasulye………………………425 mg

Alabalık……………………………238 mg

Hazır su……………………………..0

Maden suyu…………………………0

Sodyum Potasyum ve Klor

himalaya tuzu

 

Yetişkinlerde günlük sodyum ihtiyacı 2-3 gram, potasyum 2-4 gram ve klor ihtiyacı 750 mg’dır.

Bazı besinlerdeki potasyum miktarı

Somon …………………….…630 mg

Kuru kayısı 65gr ……….……515 mg

Patates 150 gr…….…..…….515 mg

Hazır su………………..……..0,4 mg

Maden suyu….…….……….63,1 mg

Mineralli Su Nedir?

şişeden içme suyu boşaltıyorlar

Su, canlı yaşamı için adeta oksijen gibi gerekli bir elementtir. Öyle ki, sağlıklı bir yetişkinin vücudunun yüzde 60’ını su oluşturmaktadır. Hayat pınarı su içerisinde çeşitli mineraller de bulunur. İhtiyaç duyduğumuz minerallerin bir kısmını mineralli su ile karşılamak mümkün. Ancak şunun altını çizmek isteriz ki canlılar gereksinim duydukları minerallerin ortalama %95’ini sudan değil gıdalardan alırlar.  Bu mineral barındıran sular doğal kaynaklardan alınır.

Doğal mineralli su ve doğal kaynak suyu arasındaki fark nedir

Öte yandan toplumumuzda mineralli su, maden suyu ve soda gibi su türlerinin farkları sık sık kafa karıştırmakta. Öncelikle maden suyu, yeraltı sularından elde edilir ve içerisinde mineral tuzları ve çeşitli elementler bulunan gazlı sudur. Maden sodası ise, içerisine sodyum bikarbonat ve karbondioksit eklenmiş içme suyudur. Doğal olarak içerisinde mineral barındıran kaynak suyuna ise mineralli su denir.

Sudaki mineraller nelerdir?

Yaşamın kaynağı su, vücut için gerekli birçok minerali içinde barındırır. Bu mineralleri şu şekilde sıralamak mümkün:

  • Sodyum
  • Potasyum
  • Kalsiyum
  • Magnezyum
  • Fosfat

Mineralli Su Ne İşe Yarar?

elinde bardakta içme suyu tutan birisi

İçerisinde doğal olarak mineral bulunduran sular, mineralli sular hangi mineralleri barındırır ve mineralli su ne işe yarar?  Hangi mineral ne işe yarar?

Sudaki kalsiyum: Kalsiyum, kemik ve iskelet sağlığı için olmazsa olmaz bir mineraldir. Dişlerin oluşumunda önemli rol oynar. Aynı zamanda kasların kasılıp gevşemesine de yardımcı olur. Kalsiyum eksikliği vücutta kasılma sorunlarına bağlı hareket güçlüğü ve kas seğirmeleri gibi sorunlara sebebiyet verebilir. Tüm bunlar göz önünde bulundurulduğunda, kalsiyum minerali vücudumuzun yapı taşı niteliğindedir diyebiliriz.

Sudaki magnezyum: Vücutta enerji üretimi ve çeşitli biyokimyasal reaksiyonların düzenlenmesi için magnezyum şarttır. Magnezyum aynı zamanda kandaki glikozun kontrolü, protein sentezi, kas ve sinir fonksiyonu ve kan basıncı gibi oldukça önemli vücut işlevlerinden sorumludur.

Sudaki florür: Diş sağlığı denince akla ilk gelen minerallerden biri olan florür, kemik ve diş sağlığı için gereklidir. Ancak suda fazla miktarda florür bulunması istenmez. Bunun nedeni ise yüksek oranda florür içeren suların florizis hastalığına sebep olabilmesidir.

Sudaki potasyum: Potasyum, kalp ritminin düzenlenmesinde hayati rol oynar. Ayrıca tansiyonun dengelenmesine de yardımcı olur. Potasyum minerali aynı zamanda sodyum ile beraber vücuttaki su ve elektrolit dengesini sağlar.

Sudaki sodyum: Sodyum vücuttaki su ve elektrolit dengesinin korunmasında görev alır. Bununla birlikte, hücrelerden kana ya da kandan hücrelere madde geçişinin düzenlenmesinde de etkilidir. Vücudumuz yaz aylarında sıcağın etkisiyle terler ve bu şekilde sodyum kaybı yaşayabilir. Fazla sodyum atımında halsizlik, tansiyon düşüklüğü ve devamında bayılmalar da görülebilir. Fazla sodyum atımı gibi, fazla sodyum alımı da zararlıdır. Vücudumuza gereğinden fazla sodyum aldığımızda bu, ödeme, böbrek bozukluğuna ve yüksek tansiyona neden olabilir. Suda az miktarda sodyum bulunmaktadır ve sağlığa zararlı olabilecek miktarda kesinlikle değildir.

Mineral İhtiyacı Yalnızca İçme Suyu İle Karşılanabilir Mi?

Mineral nedir sorusunu yanıtladığımıza göre artık mineral ihtiyacını sudan karşılayıp karşılayamayacağınız konusuna da değinmemiz gerekiyor. Suda vücut gelişimi ve sağlığı için gerekli birçok mineral bulunmasına karşın, bu minerallerin sudaki miktarı düşünüldüğünden bir hayli azdır. Demek o ki, vücudun günlük mineral ihtiyacını sadece içme suyu ile karşılamak mümkün değildir. Bu ihtiyaç ancak meyve sebze kuruyemiş gibi mineral açısından zengin gıdalarla karşılanabilir.

Vücut için gerekli bütün mineralleri içme suyu ile karşılamaya çalışırsak bunun için yaklaşık 90 litre içme suyu tüketmemiz gerekir. Bu da elbette ki mümkün değildir ve mümkün olsaydı bile sağlığımız açısından oldukça zararlı bir durum yaratırdı.

Tüm bu sebepler göz önünde bulundurulduğunda MIATO cam tanklı akıllı su arıtma cihazı hem sudaki zararlı kimyasal bileşenleri ve bakterileri filtreleyerek hem de cam haznesiyle sizlere daha sağlıklı içme suyu sunar. Sudaki fazla mineralin gelişmiş ters ozmos sistemi ile filtrelenmesi, içme suyunuzu en güvenli su haline getirir.

 

 

Genel
About Miato

Leave a Reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Sepet