16 Aralık 2020

Spor Yaparken Su İçmek Önerilir Mi?

Sağlıklı yaşam ve dengeli beslenme gibi birçok konunun giderek önem kazandığı modern dünyada, gerek formumuzu korumak ve fit bir görünüme sahip olmak gerekse de gündelik hayatın streslerinden uzaklaşarak zihnimizi ve bedenimizi rahatlatmak amacıyla spor yapıyoruz. Peki spor yaparken su içmek konusunda ne kadar bilgi sahibiyiz?

Su, dünya üzerinde var olan tüm canlıların yaşam kaynağı görevine sahip olan eşsiz ve mucizevi bir bileşendir. Varlığımızı sağlıklı bir şekilde sürdürebilmek ve gelecek kuşaklara aktarabilmek için hepimiz bu önemli sıvıya ihtiyaç duymaktayız. Ancak her bireyin kendi vücut yapısı ve sağlık durumu göz önüne alındığında, tüketmesi gereken su miktarı değişkenlik gösterebilmektedir.

Spor esnasında ihtiyaç duyulan su miktarı da normal koşullarla kıyaslandığında önemli ölçüde farklılık göstermektedir. Spor yaparken su içmek, vücutta terleme yoluyla meydana gelecek olan sıvı kaybını kontrol altına alabilmek ve bu suyu vücuda geri kazandırmak açısından önem arz etmektedir.

Temiz ve sağlıklı arıtma suyunun adresi Miato olarak bugünkü içeriğimizde, spor esnasındaki su tüketiminde dikkat edilmesi gereken noktaları ele alıyoruz.

Spor yaparken su içmek konusuna ek olarak, hamilelik dönemindeki su tüketimi hakkında detaylı bilgi için Hamilelikte Su Tüketimi Ne Kadar Olmalıdır? başlıklı içeriğimizi okuyabilirsiniz.

Spor Yaparken Su İçmek Neden Önemlidir?

spor yaparken su içmek-açık havada spor yaparken su içen bir kadın

Vücudumuzdaki su oranının %60 ile 70 civarları arasında değiştiğini hepimiz biliyoruz. Bu oranı kritik bir seviyeye düşürmemek için de düzenli ve yeterli su tüketimini devam ettirmemiz gerekmektedir. Söz konusu egzersizler ve spor aktiviteleri olduğunda bu durum daha da önemli bir hal almaktadır.

Fiziksel aktiviteler, vücudun yüksek oranda su kaybetmesine sebep olan çalışmalardır. Terleme, bu sıvı kayıplarına neden olan başlıca etmendir. Spor esnasında yoğun hareketliliğin etkisiyle vücut ısınır. Bu ısınmanın kontrol altına alınabilmesi ve vücudun serinlemesi, terleme yoluyla gerçekleşmektedir.

Yapılan egzersizlerin ağırlığı veya aktivitelerin yapıldığı ortamın sıcaklığı, terleme faktörünü önemli ölçüde etkilese de kaybedilen suyun geri kazanılabilmesi için herkesin belli bir düzeyde su tüketmesi şarttır.

Antrenmanlar esnasında su tüketimi yetersiz kaldığı takdirde, vücudun performansını ve fonksiyonlarını olumsuz yönde etkileyecek pek çok olumsuz sonuç ortaya çıkabilir. Bu sorunlardan bazıları; baş ağrısı, mide bulantısı, halsizlik veya kaslarda kramp gibi belirtilerdir.

Susuzluk, spor esnasındaki kondisyonunuzu da gözle görülür bir şekilde düşürecektir. Spor yaparken düzenli miktarda su içtiğinizde ise, performansınızın artması, efor hissinin azalması ve nabzın kontrolsüz bir şekilde artmasının önlenmesi gibi pek çok önemli etkiye rahatlıkla tanık olabilirsiniz.

Bu nedenle spor yaparken su içmek, egzersiz yoluyla kazanılmak istenen sağlığın yetersiz su tüketimi sebebiyle kaybedilmemesi açısından büyük önem taşımaktadır.

Spor Esnasında Su Tüketimi Nasıl Olmalıdır?

spor salonunda spor yaparken su içen bir kadın

 

Her insan gün içerisinde belli bir oranda su kaybederken egzersiz süresince bu durumun normalin de üzerine çıktığından daha önce de bahsetmiştik. Spor yaparken su içmek ve bu tüketimi belirli aralıklarla düzenli miktarlarda yapmak kişi için hayati önem taşımaktadır.

Egzersizlerin boyutunun ve ortamın terleme miktarını etkilemesi durumunu göz önüne alarak vücuda ihtiyacı olan miktarda su sağlanmalıdır. Ancak spor yaparken ne kadar su içileceğine dair kesin bir yanıt bulunmamaktadır. Tüm etkenler göz önünde bulundurulduğunda saatte ortalama 1 litre suyun gerekli olduğunu söylemek mümkündür.

Fakat su tüketimi egzersizin tüm aşamalarına yayılmalıdır. Spora başlamadan yaklaşık 2 saat önce içmeye başlayacağınız yarım litre su, son derece faydalı olacaktır. Daha sonra ise, 15-20 dakika aralıklarla, azar azar ve sık sık su tüketimine devam edilmelidir. Su içmek için susamayı beklemek, özellikle yüksek oranda su kaybının yaşandığı fiziksel aktivitelerde oldukça tehlikeli durumlara sebebiyet verebilmektedir.

Yoğun performans gerektiren sporlarda ise yine düzenli ve yeterli su tüketimiyle enerjiyi yüksek tutabilir ve kondisyonu düşürmeden verimli bir aktivite gerçekleştirilebilir.

Sporun ardından da su içmeye devam etmek önemlidir. Suyun vücudun toparlanmasına ve kasların rahatlaması ve yenilenmesine olumlu etkisi bulunmaktadır. Ayrıca spor yaparken terleme yoluyla kaybedilen sodyum, potasyum ve klor gibi minerallerin geri kazanılması için de su tüketimi elzemdir.

Spor Yaparken Gereğinden Fazla Su İçmek Zararlı Mıdır?

spor salonunda spora ara verip dinlenen ve su içen bir kadın

Spor yaparken su içmek, su kaybının önüne geçmek ve oluşabilecek bazı komplikasyonlardan kaçınmak adına oldukça önemlidir. Ancak bu su alımının düzenli ve aşamalı bir şekilde gerçekleşmesi de bir o kadar hayati bir mevzudur. Su tüketiminin egzersizin yapıldığı zaman dilimine yayılarak az fakat sık bir şekilde gerçekleşmesi, sağlıklı bir aktivite için vazgeçilmez bir detaydır.

Peki aktivite esnasında fazla su tüketimi yapıldığı nasıl anlaşılır? Bu durumda ortaya ne gibi sonuçlar çıkar? Bu soruların yanıtını bilmek, spor yaparken gerçekleşebilecek bazı sıkıntılı durumları yaşamaktan kaçınmak için gereklidir.

Yoğun egzersizler esnasında, aşırı terleme ve susama hissiyle tek seferde çok miktarda su tüketimi, su zehirlenmesi ve ölümle sonuçlanabilecek hiponatremi gibi çok ciddi sorunlara yol açabilir.

Spor yaparken gereğinden fazla tüketmenin ilk ve ciddi belirtileri; baş ağrısı, algı kaybı, mide bulantısı, kusma ve halsizlik gibi rahatsızlıklar olabilmektedir.

Bunlara ek olarak, egzersiz sırasında bir anda içilmeye başlanan yoğun miktarda su, kandaki sodyum miktarını düşürecektir. Alınan su miktarı da böbreklerin taşıyabileceğinden çok daha fazla olacaktır. Bu sebeple, beyin hücrelerinde şişme ve dolayısıyla koma gibi pek çok tehlikeli durum ortaya çıkabilir ve ölümle sonuçlanacak bir tecrübe yaşanabilir.

Bütün bu kritik faktörleri göz önüne alarak spor yaparken su içmek işlemini sporun tüm aşamalarına yaymak, ölüme dahi varabilecek ciddi rahatsızlıklardan kaçınmak açısından son derece mühimdir.

Fazla su tüketimi durumunda meydana gelebilecek komplikasyonlar hakkında detaylı bilgi için Gereğinden Fazla Su İçmek Zararlı Mı? başlıklı içeriğimizi okuyabilirsiniz.

Temiz İçme Suyunun Önemi

Spor esnasında belirli aşamalarla ve düzenli miktarda içilen suyun öneminden detaylıca bahsettik. Bu konunun yanı sıra, dikkat edilmesi gereken bir diğer kritik mevzu, temiz içme suyunun sağlığımız için vazgeçilmez bir sıvı olmasıdır. İçtiğimiz su, bakterilerden ve zararlı kimyasallardan gerektiği gibi arıtılmamış ise, vücudumuzun ihtiyaç duyduğu mineralleri sağlamak konusunda yetersiz kalabiliriz.

Temiz ve sağlıklı içme suyunun önemi hakkında detaylı bilgi için Musluk Suyunun Sağlığımıza Etkileri konulu içeriğimize göz atabilirsiniz.

Miato akıllı cam su tankı görseli

Temiz ve güvenilir içme suyunu evlerinize taşıyan Miato ile sağlıklı içme suyuna ulaşmak artık hiç olmadığı kadar kolay. Miato’nun geliştirmiş olduğu akıllı cam su tankı ile, dilediğiniz zaman taze ve hijyenik içme suyuna ulaşabilir, güvenilir içme suyunun keyfini çıkarabilirsiniz.

Genel
About Miato

Leave a Reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Cart